top of page
Search

המדריך השלם למכונות ואקום

Updated: Mar 31


מטרת המדריך היא לעשות סדר בנוגע למכונות ואקום, פונקציות קיימות, הבדלים בין המכונות ויעזור לכם בבחירת מכונת ואקום שתתאים לצרכים ולתקציב שלכם.

כמו כן, ניתן למצוא בבלוג מאגר של מכונות ואקום ביחד עם סרטוני הדגמה ואופן השימוש בהן.

 



מכונת הואקום עוזרת לחיים שלנו להיות פשוטים יותר ומייצרת סביבת בישול מושלמת לשיטת הסו ויד.

בעוד שקיות הזיפלוק הן פתרון מהיר וזול, מכונת הואקום מאופיינות בנוחות העבודה, יצירת ואקום בצורה אפקטיבית יותר והכי חשוב, יש ורסטיליות גבוהה בנוגע לגודל ואורך השקיות שאפשר לעבוד איתן.

שימוש נוסף למכונת ואקום הוא שמירת הטריות של המזון במקרר ואף מניעה של כוויות קור בהקפאה בשקיות ואקום.


קיימים בשוק שני סוגים של מכונות ואקום שיורחבו במדריך זה:

  • יניקה/ואקום

  • תא לחץ/צ'יימבר


מכונות יניקה/ואקום

מדריך למכונות ואקום
מדריך למכונות ואקום

מכונות המיועדות לצרכים ביתיים אשר עובדות לפי עקרון של יניקה של אוויר מהשקית.

על מנת לשאוב את האוויר ביעילות, חשוב שהשקיות יהיו מחוספסות/מחורצות ולמעשה מכילות מסילות להולכה והוצאה של אוויר. מהסיבה הזאת, שקיות ואקום חלקות אינן מתאימות למכונות אלו.

שקיות מחורצות סו ויד
שקיות מחורצות סו ויד

עקב אכילס של מכונות אלו הוא חוסר ההתמודדות שלהן עם הנוזלים כתוצאה מפעולת היניקה- למעשה מכונות ואקום אלו לא יכולות לזהות כניסה של נוזלים או לדאוג לניקוז שלהם לתא נפרד ולכן צריך להיזהר בעבודה עם הרבה נוזלים.


מהסיבה הזאת, ישנן כמה פונקציות אשר מסייעות לעבודה נוזלים:

  • מצב לח - מצב בו זמן השאיבה מתקצר, אבל זמן ההלחמה מתארך. מצב זה מסייע להלחים בצורה מיטבית את השקית במידה ויש נוזלים באזור ההלחמה.


  • מצב פולסים - מצב ידני אשר שואב את האויר כל עוד מחזיקים את כפתור הפולסים לחוץ. בצורה כזאת אפשר לשלוט בצורה מוחלטת על תהליך השאיבה וכך לעצור לפניי שהנוזלים נכנסים לתוך המכונה עצמה.


  • תא/מגש נשלף לניקוז נוזלים - מיועד בעיקר לכמות קטנה של נוזלים/מרינדות אבל לא מונע לחלוטין כניסה של הנוזלים לתוך המכונה, אבל בהחלט עוזר לאגור את הנוזלים במקום יעודי מבלי לפגוע במכונה.

  • הלחמה כפולה - פונקציה המורידה את הסיכוי שהשקית תפתח במהלך הבישול ואפילו עוזרת בהלחמה אפקטיבית ביותר כאשר עובדים עם הרבה נוזלים על ידי הלחמה כפולה של השקית. פונקציה זו קיימת במט מכונות כגון, אנובה פרו או קאסו 300 אבל זה לא מונע מכם להלחים לבד מספר פעמים 😉



עוד מספר טיפים להתמודד עם נוזלים:

  • ניתן להקפיא את הנוזלים או שקית פתוחה המלאה בנוזלים ורק לאחר מכן לשאוב ולהלחים את השקית בעזרת מכונת הואקום.

  • מזון שמתבשל בכמות גדולה של נוזלים כבר נמצא בתנאי ואקום ולכן אין צורך אפילו לסגור את השקית, אלא רק להצמיד לדופן כלי הבישול.

  • העמידו את המכונה גבוה יותר משקית הואקום כך שייווצר שיפוע אשר יעכב כניסת הנוזלים למכונה בזמן פעולת היניקה. ישנן מכונות ואקום אשר בנויות בצורה כזאת שהשקית נכנסת למכונה בשיפוע של כ30-45 מעלות, מכונות כגון פודסייבר FFS005X או VS3190X


טיפים לעבודה עם נוזלים
טיפים לעבודה עם נוזלים

בדגמה ואופן השימוש בפוקנציות אלו ניתן לצפות בוידאו המצורף



תא לחץ/צ'יימבר

מכונת תא לחץ צ׳יימבר
מכונת תא לחץ צ׳יימבר

מכונות אלו עובדות על עיקרון של תא לחץ והשוואת הלחצים בין השקית לתא עצמו.

תחילה מתבצעת שאיבה של האוויר מהתא עצמו ללא חשיפה של השקית לתהליך זה, ורק לאחר מכן השקית נחשפת לחוסר הלחץ שנוצר בתא והאוויר נפלט עד שנותר מצב של איזון לחצים.

בצורה זו, רק האויר יוצא ולא השקית או מזון/נוזלים שיש בה.




איך בוחרים את מכונת הואקום?

השוק היום מוצף במבחר עצום של מכונות ואקום אשר מציע פונקציות המסייעות לעבודה עם נוזלים ושאר פוקנציות התורמות לנוחות השימוש כגון, מקום לגליל ואקום, חותך פנימי, הלחמה כפולה, צורת סגירה של מכונת הואקום ועוד, כאשר המחיר משתנה בהתאם למותג, איכות הבנייה, רמת האחריות, פוקנציות ונוחות החשובה לכם.


תקציב

הגורם העיקרי היום בבחירת מכונות ואקום מסתכם בעלות הכספית שיש להשקיע כאשר עלות נעה בין 80 ועד 1,500 שקלים למכונת ואקום.

  • מכונות ואקום בטווח עד 200 שקלים העצה הראשונה שלי היא שתנסו לא להתפתות למכונות ואקום בעלות של כ80 ש"ח. אלה מכונות הכי בסיסיות עם איכות בנייה נמוכה שנמכרות באתרים כמו אלי אקספרס ומכונות אלו לרוב לא מחזיקות מעמד זמן רב מניסיון אישי. ועדיין, ניתן למצוא הנחות, למשל בתקופת חגים כמו יום הרווקים הסיני על מכונות ואקום של אינקבירד (למשל דגם אינקבירד INKBIRD INK-VS01) ולרכוש במחיר מצחיק הקרוב ל200 שקלים.

  • מכונות ואקום בטווח 200-600 שקלים בטווח מחיר זה ניתן למצוא מכונות ממותגים מובילים כמו פודסייבר אשר ידועים באיכות בנייה טובה, אחריות מורחבת ופונקציות אשר מסייעות להתמודדות עם נוזלים. בטווח זה רוב מכונות ואקום יבואו עם מצב לח או פולסים. ניתן למצוא בטווח זה מכונות כמו: INKBIRD INK-VS02 Foodsaver VS0100X Foodsaver FFS016X ANOVA VACUUM SEALER

  • מכונות מעל 600 שקלים בטווח זה ניתן כבר למצוא מכונות ואקום באיכות בנייה הכי גבוהה (גימור אל חלד) ומאפיינים התורמים לנוחות העבודה כמו מקום פנימי לאחסון גליל עם חותך, נוחות פתיחה וסגירה של המכונה, אחסון במצב עמידה והחלמה כפולה. ניתן למצוא בטווח זה מכונות כמו: Foodsaver FFS005X Foodsaver VS3190X ANOVA VACUUM SEALER PRO Foodsaver FFS017X Caso VS300 Pro

עבודה עם נוזלים/מרינדות

במידה והמטרה העיקרית היא ויקום ושימור של חומרי גלם יבשים, אפשר בהחלט להסתפק במכונת ואקום פשוטה ללא צורך במצבים נוספים שלא יבואו לידי שימוש.

מכונות כמו אינקבירד, אנובה ופודסייבר (הדגמים הפשוטים) ישרתו אתכם נאמנה ולא יעברו את טווח ה 200-400 שקלים.


אחריות

רבים מתפתים (ואני ביניהם) לרכוש באתרים סיניים כמו אלי אקספרס עקב המחיר הזול, אבל דבר זה מסתיר בתוכו עניין בעייתי הקשור לאחריות - מצד אחד המחיר זול, אבל מצד שני אפשר ליפול על מוכר שיערים עליכם קשיים בהפעלת אחריות ודרישה לשלוח קודם את המכשיר חזרה לסין. כן ניתן למצוא ספקים/מוכרים שיספקו אחריות הולמת וביניהם החנות הרשמית של אינקבירד באלי אקספרס. יש לציין שמשך האחריות בדרך כלל תהיינה עד שנה.

פודסייבר למשל מספקת אחריות לשנתיים, מה שמקנה שנה נוספת של שקט נפשי.

בנוסף, אנובה המוכרת בטיב השירות והאחריות שלה, מספקת אפילו עד 5 שנות אחריות למכונות הואקום.

שתיהן זמינות לרכישה בארץ דרך כרמל דיירקט וניתן למצוא אותן כאן באתר במאגר מכונות הואקום ובהנחה בלעדית לחברי הבלוג.


נוחות עבודה

מעבר לפונקציות מצב לח ופולסים שעוזרות להתמודד עם מרינדות, ישנן תכונות נוספות אשר מאפשרות לנו לייעל את צורת העבודה עם מכונות הואקום ומאופיינות גם בנוחות התפעול ועבודה, כגון אחסון במצב עמידה, מקום פנימי לאחסון גליל עם חותך, הלחמה כפולה, מגש לניקוז נוזלים, נוחות פתיחה וסגירה של המכונה, מתקן שאיבה אינטגרלי לויקום קופסאות ואקום, יינות ושקיות זיפלוק.

את ההבדלים בין מכונות הואקום ניתן לראות בקובץ הבא:



לפעמים יש מציאות

במהלך השנה מתקיימים ימי מבצעים (פריים דיי, בלאק פריידי, סייבר מאנדיי באמזון ויום הרווקים הסיני באלי אקספרס) אשר מוזילים משמעותית את מחירי מכונות הואקום - נצלו את הימים האלו וכך תוכלו לחסוך לא מעט כסף. אני מתמיד לפרסם מבצעים הנוגעים למוצרי סו-ויד בפוסטים וסטוריז ולכן ממליץ לעקוב אחריי בערוצי מדיה כמו אינסטגרם או דף הפייסבוק של הבלוג.



אביזרים נלווים

בישול בואקום מצריך שימוש בשקיות ייעודיות אשר מתאימות לבישול ממושך בטמפרטורה גבוהה ומאושרות לבוא במגע עם המזון ללא חשש לפליטת חומרים המסכנים את הבריאות שלנו.

אם אתם משקיעים בחומרי הגלם, תשקיעו גם בשקיות הבאות עם חומרי הגלם במגע ותרכשו רק מחברה שאתם סומכים ועברה את בדיקות התקינה הרלוונטיות המבטיחות ששקיות אלו מתאימות לבישול בסו-ויד.

אני אישית ממליץ לרכוש גלילי ואקום על פני שקיות בעיקר בגלל שאת גלילי הואקום אפשר לחתוך וליצור שקיות לפי האורך הרצוי לחומר הגלם שרוצים לבשל בואקום.


אביזרים מומלצים לרכישה


שוק טלה בסו ויד
שוק טלה בסו ויד



רוצים לבשל בסו-ויד?


הרשמו לערוץ היוטיוב של הבלוג https://www.youtube.com/c/thecasualsousvider

מכשיר סו-ויד מבית אינקבירד http://s.click.aliexpress.com/e/_dYHUVZG



1,559 views0 comments
bottom of page